fredag 11 april 2014

Livet är underbart, frågor

Fråga 3.

Jag tror inte att Dora kunde förlåta sig själv om hon hade valt att inte följa med sin son. Och jag tror inte att det kunde varit mycket hon kunde göra, om hon nu hade stannat. Hon var ju bara en vanlig lärare, hon hade ju inga politiska kontakter. Men jag tycker att hon gjorde rätt som följde med till lägret.

Fråga 5.

Att ha humor är nått av det viktigaste som man kan ha som person, i min åsikt. Så som huvudpersonen hanterade denna hemska situation med humor, skulle jag också kunna göra. Men helt ärligt skulle jag inte kunna klara av det. Jag kan skämta om andra saker som kan vara jobbiga, som att jag kan skoja med mina kompisar att jag inte har mor eller farföräldrar att behöva "dras med" som vissa kan klaga på. Även fast jag jätte gärna skulle velat träffa dem. Men humor är alltid bra att ha, jag skulle aldrig vilja umgås med humorlösa personer. 

Fråga 6.

"Kärleken övervinner allt" kan tolkas på olika sätt, och kan variera beroende på vad för frågor man kan ställa. Och man säger att all kärlek är tillåten, men det tycker tyvärr inte jag. Om man ger en 12-årig flicka ett val, antingen så får hon gå sin utbildning, eller så flyttar hon med sin 20-åriga pojkvän till till en sumpig lägenhet. Hade hon varit min dotter hade jag aldrig låtit henne göra detta valet, hade aldrig låtit henne spola ner sin framtid. Jag tror att kärlek kan övervinna allt, för personer som är mogna, inte för små barn som knappt vet vad kärlek är. Och när jag säger att all kärlek inte är tillåten, menar jag inte blandade raser, bara om det är en stor ålderskillnad. Men jag håller med om att kärlek till din familj, övervinner allt.

Fråga 7.

Jag är nog den fegaste personen jag känner. Jag är livrädd för massvis med saker. Men jag tar en dag i taget, en rädsla i taget, och sakta men säkert övervinner jag dem. Te.x så vågar jag gå ner i källaren nu! Ett stort steg för mig, och jag klarade det genom att lysa på mörka vråer, som jag tyckte var läskiga, och ställde mig sedan där, intalade mig själv att det inte fanns något där. Så det är ett tips för mörkrädda människor! Men att vara modig är att ta det i sin egen takt, det kommer ta ett tag innan jag slutar sova med lampan tänd ;)

Fråga 10.

Varför finns det negativitet  mot invandrare? Jag brukar jämföra dessa människor med maneter. Maneter har överlevt i miljontals år utan någon hjärna. 

Men helt ärligt, så tror jag bara att folk är rädda för sådant som de inte förstår. Men jag tror inte att jag någonsin riktigt kan förstå varför dessa människor är som de är, eftersom att de tänker på ett sådant sätt så himla tvärtemot vad jag tänker och tycker.






























1 kommentar:

  1. Intressant att ta del av dina tankar, Vilma. Du motiverar/förklara väl varför du tycker som du gör.

    En liten sak. Du skriver "i min åsikt". Det korrekta uttrycket är "enligt min åsikt".

    SvaraRadera