måndag 17 september 2012

hälsobullar!

Idag jobbade jag med Frido a.k.a Frida!
Först smälte vi smöret och hällde i mjölken. Vi kollade med en termometer att tempen var 45°.
Vi råkade hälla i torrjästen i kastrullen men vi egentligen skulle ha jästen i en bunke och hälla i mjölkblandningen i bunken. Sen det ordnade sig! Vi hällde i det rätt sen.
Frida blandade allt med en träsked och sedan blandade vi i sirap och salt.
Sen blandade vi i rågflingor, rågkross, rågsikt och vetemjöl. Sedan jäste den i 10 min. Sen knådade vi den med mjöl på bänken och delade upp den i två delar och jäste den i 20 min.
Jag lärde mig att man ska hälla mjölk i jästen och inte tvärt om. :)

Resultatet var ok, vi kunde använt mer salt ändå.
Våra eftersysslor var att sopa.

Vi ändrade lite i receptet, te.x vi använde torrjäst istället för färsk och vi ville inte ha kummin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar