fredag 7 september 2012

Spirometer


Hypotes: Jag tror att om man tränar ofta så har man bättre lungkapasitet. Mycket bättre än en som röker. Ju längre man är ju bätre

Utförande: Vi blåste i en spirometer och mätte lungkapasiteten.

Resultat: Första gången jag blåste fick jag 2,9 när jag stod upp. När jag satt ner fick jag sämre resultat, 2,5. När jag låg ner fick jag MYCKET sämre resultat, 1,5. Lovisa som är längre hade mindre.

Andras resultat!
Ronja: 2,5
Lovisa: 2,8
Mikaela: 2,9
Sara: 2,6
Frida: 2,6

Slutsats: När men står upp får man bättre lungkapasitet än när man ligger ner och sitter ner. Det gör ingen skillnad om man är lång eller kort.

2 kommentarer:

  1. Tydligt redovisad. Du drar slutsats utifrån dina resultat. Kunde varje person göra fler tester och räkna ut medelvärde?

    SvaraRadera
  2. Jag tror den kanske gick på gränsen till utvecklad. Inte helt nöjd... Vi kunde gjort fler mätningar (vi hade inte så mycket tid) Jag tror faktiskt att höjden gör skillnad, även om jag och Lovisa hade nästan samma resultat så är vi ju inte så himla lång skillnad mellan oss.
    Nästa gång får jag göra fler mätningar. :)

    SvaraRadera